RSS-linkki
Kokousasiat:https://paatos.nakkila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://paatos.nakkila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Valtuusto
Pöytäkirja 19.12.2022/Pykälä 64
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |
Tasoristeysten poisto Nakkilan kunnan alueella
88/08.00.00/2021
Kunnanhallitus § 79
Asian ja neuvottelujen taustaa
Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan budjetista osoitettiin Tampere-Pori tasoristeyspoistohankkeelle vuosille 2020-2023 neljäkymmentä miljoonaa euroa.
Tampere-Pori tasoristeysten poisto- ja parantamishankeen tavoitteena on liikenneturvallisuuden parantaminen. Tavoitteena on poistaa rataosuudelta mahdollisimman monta tasoristeystä rahoituksen puitteissa sekä parantaa tasoristeysten turvallisuutta. Hankkeen yhteydessä tarkastellaan lisäksi tasoristeyksistä aiheutuvien nopeusrajoitusten poistamista.
Nakkilan kunnan alueella tasoristeyksiä on kaikkiaan kahdeksan. Kaikki Nakkilan kunnan alueella sijaitsevat tasoristeykset on tarkoitus poistaa hankkeen yhteydessä olemassa olevien ja rakennettavien korvaavien tieyhteyksien avulla sekä rakentamalla kaksi alikulkusiltaa.
Nakkilan kunnan edustajat ja Väylävirasto ovat neuvotelleet yhteishankesopimuksista kuntatapaamisissa sekä hankesopimusluonnosten käsittely kokokousissa kaikkiaan 11 kertaa 21.9.2020 alkaen. Nakkilan kunnan ja Väyläviraston neuvottelut ovat sisältäneet kaksi hanketta, joista on tehty hankesopimusluonnokset. Toinen hankkeista on Kurittu-Ruhade tasoristeykset ja toinen on Tattaran tasoristeyksen poistaminen. (Liite 1 Nakkilan kohteiden tilannekatsaus 04/21, pp-esitys).
Molemmissa hankkeissa tasoristeykset on tarkoitus poistaa alikulkuratkaisuin. Nyt käsittelyssä olevien hankesopimuksien suunnitteluvaiheen tarkempien tietojen avulla on tarkoitus laatia ja sopia rakentamisesta toteuttamissopimuksilla.
Neuvottelujen pohjalla olevien yhteishankesopimusten laadinnassa on sovellettu Kuntaliiton ja Väyläviraston suositusta, koskien kuntien ja valtion radanpidon yhteistyön ja kustannusten jakamisen periaatteita. Suosituksen mukaan tasoristeyksen poistaminen alueelta, jossa kunnalla on maankäytöllinen intressi osoitettu esimerkiksi kaavoituksella, kunnan ja valtion tulee toteuttaa hanke yhteisrahoitteisena. Tapauksissa, joissa Väylävirastolla on intressi tasoristeyksen poistolle, virasto voi osallistua kustannuksiin ns. perusratkaisun mukaisesti. Alikulkujen osalta Väylävirasto on hankeen etenemisen turvaamiseksi, halunnut kuitenkin osallistua hankkeeseen isommalla kustannusosuudella.
Neuvotteluissa on käsitelty suunnitelmaratkaisuja, kaavatilannetta, yhteishankesopimuksia, etenemisvaihtoehtoja, kohteiden edistämistapoja- ja periaatteita.
Hankesopimukset
Neuvottelujen perusteella on laadittu hankesopimukset, joissa on sovittu suunnittelu- ja toteutuskustannusten jakautumisesta, yhteistyöstä sekä omistuksista (liite 2 ja 3 hankesopimukset Kurittu-Ruhaden ja Tattaran tasoristeysten poistosta). Sopimuksilla on sovittu myös hankkeiden sisällöstä ja laajuudesta, aikataulusta. Varsinaiset toteuttamiseen liittyvät sopimukset on tarkoitus laatia keskenään tai kolmansien kanssa suunnittelun perusteella, joissa edellä mainitut asiat täsmentyvät. Hankkeet on tarkoitus toteuttaa vuosien 21- ja 22 aikana.
Nakkilan kunnan suurin hyöty sopimuksista on liikenneturvallisuuden parantaminen Nakkilan alueella ja nyt myönnetyn rahoituksen turvin tasoristeysten poisto on mahdollista siten, että Nakkilan kunnalle tulee vähemmän kustannusosuutta kuin normaalitilanteessa neuvotellun kustannusjakoperiaatteen mukaan.
Käsittelyssä olevien hankesopimuksien hyväksynnän lisäksi edellytetään kunnalta vähintään seuraavia tulevia sitoumuksia:
kaavoituksen aloittamista | |
hankkeiden rakennusvaiheiden toteuttamissopimuksia | |
kustannuksiin sitoutumista vuosille 2021 ja 2022, joka tarkoittaa talousarvion muutosta vuodelle 2021 ja talousarviossa kustannusosuuksiin sitoutumista vuodelle 2022 | |
rasite- sekä käyttöoikeus- ja mahdolliset kiinteistön omistukseen liittyvien sopimusten laatimista ja / tai lunastusmenettelyjä | |
hoito- ja kunnossapitovastuita. |
Lisäksi Nakkilan kunta on varannut mahdollisuuden toteutettaviin lisä- ja muutostöihin tarkoituksenmukaiseksi katsomallaan tavalla.
Nakkilan osalta on taloudellisten vaikutusten arvioimiseksi haluttu, että hankesopimuksiin Nakkilan osuudet kirjataan enimmäismääräisinä. Väylävirasto vastaa kustannusten ylittymisestä arvioidusta tasosta.
Yhteistä hankkeille on tarkoitus, hankkeen suunnittelu, kustannusjaosta sopiminen, toteutuksesta ja yhteistoiminnasta sopiminen. Sopimusten eroavaisuudet kunnan kannalta liittyvät erilaisiin korvaaviin tieratkaisuihin, kunnan kaavoitukseen, lunastusratkaisuihin ja näistä aiheutuvaan kustannusten jakoon.
Kurittu-Ruhade ratkaisu tiivistettynä
Kurittu-Ruhaden osalta ratkaisu toteutetaan alikulkusillalla asemakaavan mukaiseen paikkaan. Hankkeen toteuttaminen ei vaadi kaavamuutosta, mutta kaavakokonaisuuden johdosta tehdään vähäinen kaavamuutos. Ratkaisujen yksityiskohtaisempi kuvaus liitteessä 2.
Ruhaden tasoristeys poistetaan korvaavien tieyhteyksien avulla. Korvaavat tieyhteydet toteutetaan Heikkiläntieltä linjattavan yksityistietasoisen tien avulla, jolla liitytään olemassa olevaan Ruhadentiehen ja Mäkipolulta linjattavan yksityistietasoisen tien avulla, jolla liitytään olemassa olevaan Ruhadentiehen.
Kunnan toimenpiteet ja vastuut:
- | kunta halutessaan suunnitteluttaa uudelle Masiantielle kevyen liikenteen väylän hankkeen yhteydessä |
- | vastaa Kuritun alikulkusillan silta-aukon kasvattamiseen liittyvistä kustannuksista kevyenliikenteenväylän varauksen osalta |
- | vastaa katualuiden maanhankinnasta |
- | panee vireille tarvittavat kiinteistötoimitukset ja mahdolliset lunastukset |
- | vastaa omistukseensa tulevien rakenteiden osalta kunnossapidosta. |
Maanlunastus- ja korvauskustannukset eivät sisälly hankkeen toteutuskustannuksiin. Kunnan kiinteä maksuosuus sisältää kuitenkin katualueeksi tarvittavien alueiden maanlunastus- ja korvauskustannukset.
Väylävirasto vastaa hankkeen maanlunastus- ja korvauskustannuksista ratasuunnitelman mukaisilta osuuksilta. Ratatoimituksen panee vireille Väylävirasto.
Suunnittelun kokonaiskustannukset Kurittu-Ruhaden osalta on 190.000 euroa, josta kunnan kustannusosuus on 55.000 euroa. Suunnittelukustannukset kohdistuvat vuoteen 2021. Omistus- ja rakennuskustannusarvio vuodelle 2022 Väyläviraston osalta on 2,2 miljoonaa ja kunnan osalta 325.000 euroa. Kunnan kokonaiskustannus Kurittu-Ruhaden osalta on 380.000 euroa. Mikäli kunta kuitenkin haluaa toteuttaa kevyenliikenteen väylän toteuttamisen yhteydessä, siitä syntyy lisäksi arviolta 57.000 euron lisäkustannus. Masian alikulun rakentamisen osalta on perusteltua suunnitella ja rakentaa myös kevyenliikenteen väylä Myllärintieltä Kuritunmäen kohdalle asemakaava-alueen länsireunalle hankkeen yhteydessä.
Tattara
Myös Tattaran osalta tasoristeyksen poisto tapahtuu alikulkusillalla. Ratkaisujen yksityiskohtaisempi kuvaus liitteessä 3.
Kunnan vastuut ja velvoitteet:
- | asemakaavojen muutokset 16.000 euroa |
- | Satakunnantien rakentaminen plv 1260-1474 |
- | Kuskitien jatkeen rakentaminen |
- | Suutarinmäentielle kevyen liikenteen väylä |
- | silta-aukon kasvattamiseen liittyvät suunnittelukustannukset |
Suunnittelu- ja toteutuskustannukset sekä omistukset jakautuvat siten, että 150.000 euron suunnittelukustannuksesta Väyläviraston kustannusosuus on 117.000 ja Nakkilan kunnan kustannusosuus 33.000 euroa, joka kohdistuu vuodelle 2021.
Omistus- ja rakentamisen kustannusarvio kokonaiskustannus arvioidaan Väyläviraston osalta olevan noin 2.150,000 €, ja kunnan osalta 256.000 euroa tai 303.000 euroa vuodelle 2022 riippuen siitä, haluaako kunta toteuttaa kevyen liikenteen väylän esitetyllä kustannuksellaan hankkeen yhteydessä. Tattaran alikulun osalta kevyenliikenteen väylän rakentamisen tarpeellisuutta hankkeen yhteydessä tulee tulevaisuudessa harkita. Varauksena kevyenliikenteen väylän tilantarve tulee kuitenkin huomioida siltarakenteissa.
Yhteenveto kustannuksista
Kahden tasoristeyksen poisto alikulkusiltaratkaisuilla tarkoittaa Väyläviraston osalta noin 4 602 000 euron suuruista kustannusta ja Nakkilan kunnan osalta 685.000 euron kustannusta vuosille 2021 ja 2022. Nakkilan kunnan osuuteen vaikuttaa edellä mainitun mukaisesti myös vapaaehtoisena toteutettavat kevyen liikenteen ratkaisut. Näiden kustannusten lisäksi osapuolet maksavat arvonlisäveron osaltaan.
Hankesopimuksilla kunta sitoutuu enimmäiskustannukseen. Mikäli sopimuksen voimassaoloaikana kokonaiskustannusarvio ylittyy, Väylävirasto vastaa yksin kustannusarvion ylityksestä.
Lisäksi kunnan omistukseen vastuulle tulevat rakenteet tuovat tulevaisuudessa jonkinlaisen lisäyksen kunnan kunnossa- ja ylläpitovelvoitteiden kautta, jotka ovat yhteensä noin 20 000 €:n luokkaa vuositasolla.
Yhteys strategiaan
Nakkilan kunta haluaa olla paras paikka työn ja perhe-elämän yhdistämiseen. Liikenneturvallisuuden ja liikennetoimivuuden yhteys strategiaan on helppo todeta.
Kunnanjohtaja ehdotus:
Kunnanhallitus päättää esittää valtuustolle
1. | hankesopimuksien hyväksymistä ja että kunnanjohtaja ja hallintojohtaja valtuutetaan allekirjoittamaan sopimukset ja tekemään vähäisiä muutoksia sopimuksiin
|
2. | sitoutumista hankkeiden toteuttamissopimuksiin tai hankkeisiin liittyviin muihin toimituksiin
|
3. | sitoutumista kustannuksiin vuosille 2021 ja 2022 esitetyn aikataulun ja vähimmäismäärän mukaisesti ja lisäksi niin, että Masian alikulun yhteyteen toteutetaan kevyenliikenteen väylä hankkeen yhteydessä. Lisäksi valtuusto tekee vuoden 2021 investointisuunnitelmaan tarvittavan määrärahalisäyksen hankkeiden eteenpäin viemiseksi. |
Päätös:
Keskustelun jälkeen kunnanjohtaja muutti päätösehdotustaan siten
että kunnanhallitus hyväksyy hankesopimukset muilta osin kuin
Kurittu-Ruhade sopimuksessa esitettyjen korvaavien tieyhteyksien
osalta.
Kunnanhallitus ei hyväksy sopimuksessa esitettyä korvaavaa tieyhteyttä Isossamäessä. Kunnan on jatkettava neuvottelua niiden linjauksista, soveltuvuudesta, ja toteutukseen liittyvästä kustannusjaosta Väyläviraston kanssa.
Ehdotus hyväksyttiin.
Täytäntöönpano:
käsittelyn jatkaminen
__________________________
Kunnanhallitus § 101
Nakkilan kunnan viranhaltijat ovat jatkoneuvotelleet Väyläviraston kanssa ja neuvottelujen lopputuloksena Kurittu-Ruhahden korvaavien tieyhteyksien osalta on hankesopimukseen muutettu kaavan mukainen ratkaisu korvaavan tielinjauksen osalta Isomäessä.
Neuvotteluissa päädyttiin siihen, että suunnitteluttajakonsultti laatii uuden yksityistien rakentamisen kustannusarvion radanvarsitien linjauksen mukaisena ja kunnan maksuosuutta kasvatetaan suunnittelun osalta ja yksityistien rakentamisen kustannusten 1/3 osuudella. Yksityistien arvioitu kustannus on 73.000 euroa, josta kunnan osuus on noin 25.000 euroa. Lisäksi suunnittelukustannusten kokonaismuutos kunnalle on 20.000 euroa ja ojitus- ja lisääntyvät maanhankintakustannukset 15.000 euroa. Lisäksi kokonaiskustannuksiin on otettu huomioon kevyenliikenteenväylän rakentaminen Masiantien yhteyteen, jonka kustannusvaikutus on 57.000 euroa kunnanhallituksen aiemman päätöksen mukaisesti.
Kunnanhallituksen kokouksessa käydyssä kokouksessa esitettiin myös huoli Myllärintien-Masiantien risteyksen toimivuudesta raskaan liikenteen osalta. Todettiin, että uusi reitti tutkitaan toiminnallisuuden osalta ja suunnitellaan mahdolliset tarvittavat muutokset ja parannukset.
Jatkotoimenpiteenä sovittiin, että suunnitteluttaja päivittää Kurittu-Ruhaden hankesopimusta kunnan esittämällä tavalla. Sopimusta (liite) on päivitetty kohtien 2, 7.1., ja 7.3 osalta. Lisäksi toimenpidekartta ja suunnittelukustannusliitteet muuttuvat sovitun mukaiseksi.
Kunnan osuus kunnan toivoman suunnitteluratkaisun myötä suunnittelukustannuksista ovat 2021 vuodelle 65.000 euroa ja rakentamisen kustannusarvioista 2022 vuodelle 422.000 euroa.
Väyläviraston kustannukset korvaavan tieyhteyden muutoksen myötä eivät kasva koska korvaavan tieyhteyden kustannukset Isomäessä on huomioitu jo aiemmin Väyläviraston osuudessa.
Kunnanjohtajan ehdotus:
Kunnanhallitus päättää, että Kurittu-Ruhade hankesopimuksen osalta korvaavan tieyhteyden muutos ja siihen liittyvät sopimuskirjaukset hyväksytään ja että Nakkilan kunta sitoutuu päivityksen johdosta aiheutuviin, kunnan osuuksiin lisättäviin lisäkustannuksiin korvaavan tieyhteyden osalta. Samalla kunnanhallitus päättää esittää kunnanvaltuustolle, että se hyväksyy molemmat hankesopimukset kh:n 24.5.2021 § 79 ja 7.6.2021 § 101 päätösten mukaisesti jatkosuunnittelua ja toteutusta varten.
Päätös:
Tekninen johtaja selvitti tasoristeyspoistojen jatkoneuvottelujen tulosta.
Ehdotus hyväksyttiin.
Täytäntöönpano:
siirto valtuusto
__________________________
Kunnanhallitus § 101
Nakkilan kunnan viranhaltijat ovat jatkoneuvotelleet Väyläviraston kanssa ja neuvottelujen lopputuloksena Kurittu-Ruhahden korvaavien tieyhteyksien osalta on hankesopimukseen muutettu kaavan mukainen ratkaisu korvaavan tielinjauksen osalta Isomäessä.
Neuvotteluissa päädyttiin siihen, että suunnitteluttajakonsultti laatii uuden yksityistien rakentamisen kustannusarvion radanvarsitien linjauksen mukaisena ja kunnan maksuosuutta kasvatetaan suunnittelun osalta ja yksityistien rakentamisen kustannusten 1/3 osuudella. Yksityistien arvioitu kustannus on 73.000 euroa, josta kunnan osuus on noin 25.000 euroa. Lisäksi suunnittelukustannusten kokonaismuutos kunnalle on 20.000 euroa ja ojitus- ja lisääntyvät maanhankintakustannukset 15.000 euroa. Lisäksi kokonaiskustannuksiin on otettu huomioon kevyenliikenteenväylän rakentaminen Masiantien yhteyteen, jonka kustannusvaikutus on 57.000 euroa kunnanhallituksen aiemman päätöksen mukaisesti.
Kunnanhallituksen kokouksessa käydyssä kokouksessa esitettiin myös huoli Myllärintien-Masiantien risteyksen toimivuudesta raskaan liikenteen osalta. Todettiin, että uusi reitti tutkitaan toiminnallisuuden osalta ja suunnitellaan mahdolliset tarvittavat muutokset ja parannukset.
Jatkotoimenpiteenä sovittiin, että suunnitteluttaja päivittää Kurittu-Ruhaden hankesopimusta kunnan esittämällä tavalla. Sopimusta (liite) on päivitetty kohtien 2, 7.1., ja 7.3 osalta. Lisäksi toimenpidekartta ja suunnittelukustannusliitteet muuttuvat sovitun mukaiseksi.
Kunnan osuus kunnan toivoman suunnitteluratkaisun myötä suunnittelukustannuksista ovat 2021 vuodelle 65.000 euroa ja rakentamisen kustannusarvioista 2022 vuodelle 422.000 euroa.
Väyläviraston kustannukset korvaavan tieyhteyden muutoksen myötä eivät kasva koska korvaavan tieyhteyden kustannukset Isomäessä on huomioitu jo aiemmin Väyläviraston osuudessa.
Kunnanjohtajan ehdotus:
Kunnanhallitus päättää, että Kurittu-Ruhade hankesopimuksen osalta korvaavan tieyhteyden muutos ja siihen liittyvät sopimuskirjaukset hyväksytään ja että Nakkilan kunta sitoutuu päivityksen johdosta aiheutuviin, kunnan osuuksiin lisättäviin lisäkustannuksiin korvaavan tieyhteyden osalta. Samalla kunnanhallitus päättää esittää kunnanvaltuustolle, että se hyväksyy molemmat hankesopimukset kh:n 24.5.2021 § 79 ja 7.6.2021 § 101 päätösten mukaisesti jatkosuunnittelua ja toteutusta varten.
Päätös:
Tekninen johtaja selvitti tasoristeyspoistojen jatkoneuvottelujen tulosta.
Ehdotus hyväksyttiin.
Täytäntöönpano:
siirto valtuusto
__________________________
Valt § 20
Esityslistan liitteenä on hankesopimus.
Päätös:
Nosto Consulting Oy:stä Pasi Lappalainen selvitti ja tasoristeyksien poistoa.
Valtuusto hyväksyi kunnanhallituksen päätösehdotuksen.
Jäsen Jarmo Virtanen (intressijäävi) poistui kokouksesta tämän pykälän käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.
________________________
TekVal 24.11.2022 § 89
Valmistelija Tekninen johtaja Harri Kukkula, p. 044 747 5890
Tattaran tasoristeyksien poistaminen sekä Kurittu-Ruhade tasoristeyksien poistaminen - hankkeen toteuttamisesta, yhteistyötä ja rahoitusjärjestelyistä on päästy toteutussopimusvaiheeseen Nakkilan kunnan ja Väyläviraston kanssa. Sopimusten toteuttamisista vastaa Väyläviraston Hankkeet-toimiala sekä Nakkilan kunnan teknisen valiokunnan toimiala. Väylävirasto ja Kunta sitoutuvat näiden sopimusten perusteella toteuttamaan Tattaran ja Kurittu-Ruhade tasoristeysjärjestelyt yhteisrahoitteisena hankkeena. Näillä sopimuksilla kunta valtuuttaa Väyläviraston toimimaan hankkeiden rakennuttajana ja tilaajana sekä kilpailuttamaan ja vastaanottamaan tarvittavat urakat ja palveluhankinnat kunnan omistukseen tulevien väylien ja rakenteiden osalta kunnan puolesta.
Hankkeen tavoitteena on parantaa tasoristeysturvallisuutta ja aluerakenteen liikenteellistä toimivuutta. Hankkeen sopimusten hyväksymisen jälkeen hankkeiden eteenpäin viemiseksi tarvittavat katusuunnitelmat sekä Suutarinmäen alueen asemakaavamuutos ovat hyväksytty ja ne ovat saaneet lainvoiman. Näistä on vastannut Nakkilan kunta. Rakennussuunnittelu kohteiden osalta on aloitettu ja suunnittelun aloituskokous pidettiin 10.10.2022. Suunnittelu kokouksissa Nakkilan kuntaa edustavat tekninen johtaja ja tekninen työnjohtaja. Hankkeiden kustannusarviot ovat nousseet hankesopimusvaiheesta johtuen yleismaailmallisesta tilanteesta sekä pohja- / orsiveden korkeasta asemasta molemmilla rakennuspaikoilla. Tattaran tasoristeyksen poistamisesta aiheutuvaa kunnan kustannusosuutta on nostanut se, että sopimuksessa on huomioitu Suutarinmäentien JKPP-väylän eli jalankulku- ja pyöräilyväylän rakentaminen joka toteutuessaan hankesopimuksen mukaisesti kuuluu kunnan kustannettavaksi. Suutarinmäentien JKPP:n väylän kustannus kunnalle on sopimuksen mukaisesti 274 000€. Kurittu-Ruhade tasoristeyksien osalta kunnan kustannusosuus on hankesopimuksesta poiketen kasvanut 10 000€ mikä johtuu Ruhadentien asemakaava-alueelle rakennettavan tien osan katuvalaistuksen kaapelointi ja valaisinpylväiden jalustojen asennuskustannuksista. Muutoin kunnalle tulevat maksuosuudet ovat hankesopimuksen mukaisia. Kunnalle sopimuksissa määritetyt toteutuskustannukset ja maanhankinnan kustannukset ovat kattohintoja eli enimmäiskustannusosuuksia. Väylävirasto vastaa yksin mahdollisista kattohintojen ylittävistä kustannuksesta.
Tattaran tasoristeyspoistaminen - hankkeen sisältö ja määrittelyasiakirjat ovat seuraavat:
Hanke sisältää Tampere-Pori -rataosalla Nakkilan kunnassa sijaitsevan nykyisen Tattaran tasoristeyksen korvaamisen alikulkusillalla siihen liittyvine tie- ja katujärjestelyineen seuraavasti:
- Tattaran tasoristeyksen korvaaminen Suutarinmäentien alikulkusillalla sekä siihen liittyvät rautatierakenteet ja maantiejärjestelyt
- Tattaran tasoristeyksen poistaminen turvalaitteineen
- Alikulkusillasta johtuvat Suutarinmäentien katumuutokset (sis. kiinteistön (tunnus 531-402-1-287) tonttiliittymämuutokset)
- Suutarinmäentien JKPP-väylän rakentaminen
- Satakunnantie välillä Suutarinmäentie - Teollisuustien jatke (korvaava katuyhteys toteutetaan katusuunnitelman mukaisesti)
- Teollisuustien jatkeen rakentaminen ja nykyisen osuuden parantaminen (korvaava katuyhteys katusuunnitelman mukaisesti)
- Kuskipolun rakentaminen (korvaava katuyhteys katusuunnitelman mukaisesti)
- Tonttiliittymän rakentaminen Suutarinmäentiellä
Sopimuksen kohteena oleva hanke ja sen laajuus määrittyvät seuraavien asiakirjojen mukaisesti:
1 Rakennussuunnitelma
2 Urakan kilpailutuksessa käytettävät tarjouspyyntöasiakirjat lisäselvityksineen.
Rakennussuunnitelma perustuu seuraaviin hallinnollisiin suunnitelmiin:
- Ratasuunnitelma Koivero-Ruhade, tasoristeysten poisto, ratasuunnitelma, Nakkila, VÄYLÄ/3366/04.01.01/2021
- Suutarinmäentien, Teollisuustien ja Kuskipolun katusuunnitelma
- Satakunnantien, Soinilan Mäkitien, Kuusikujan ja Peltokujan katusuunnitelma.
Toteutuskustannusten jakautuminen ja omistukset ovat
seuraavat:
| v. 2023 | v. 2024 | Yhteensä |
Omistus ja rakentamisen kustannusarvio |
|
|
|
Toteutuksen kokonaiskustannukset |
|
|
|
Väyläviraston toteutuskustannukset | 2 192 000 € | 3 287 000 € | 5 479 000 € |
| 1 593 000 € | 2 389 000 € | 3 982 000 € |
|
|
|
|
| 154 000 € | 231 000 € | 385 000 € |
| 360 000 € | 540 000 € | 900 000 € |
| 79 000 € | 118 000 € | 197 000 € |
| 4 000 € | 6 000 € | 10 000 € |
| 2 000 € | 3 000 € | 5 000 € |
Kunnan toteutuskustannukset | 265 000 € | 265 000 € | 530 000 € |
|
|
|
|
| 88 000 € | 88 000 € | 176 000 € |
| 20 000 € | 20 000 € | 40 000 € |
| 137 000 € | 137 000 € | 274 000 € |
| 20 000 € | 20 000 € | 40 000 € |
* Väyläviraston omistukseen jäävät rakenteet
** Kunnan omistukseen jäävät rakenteet
*** Yksityistien osakkaiden / yksityisen maanomistajan omistukseen jäävät rakenteet
Kukin sopijapuoli maksaa lisäksi osuuteensa kuuluvan arvonlisäveron.
Kurittu - Ruhaden tasoristeysten poistaminen - hankkeen sisältö ja määrittelyasiakirjat ovat seuraavat:
Hanke sisältää Tampere-Pori -rataosalla Nakkilan kunnassa sijaitsevan Kuritun tasoristeyksen korvaamisen alikulkusillalla ja Ruhaden tasoristeyksen sulkemisen ja niihin liittyvät tie- ja katujärjestelyt seuraavasti:
- Kuritun tasoristeyksen korvaaminen Masiantien alikulkusillalla ja siihen liittyvät rautatierakenteet
- Kuritun tasoristeyksen poistaminen turvalaitteineen
- Uuden Masiantien rakentaminen (korvaava katuyhteys toteutetaan katusuunnitelman mukaisesti)
- Masiantien JKPP-väylän rakentaminen
- Kurituntien rakentaminen (katu)
- Ruhadentien jatkeen rakentaminen radan varteen (yksityistietasoinen korvaava katuyhteys toteutetaan katusuunnitelman mukaisesti)
- Nykyisen Ruhadentien toimenpiteet (yksityistie)
- Heikkiläntien jatkeen rakentaminen (yksityistietasoinen korvaava katuyhteys toteutetaan katusuunnitelman mukaisesti) *
- Ruhaden tasoristeyksen poistaminen ja kääntöpaikan rakentaminen
- Myllärintien toimenpiteet (katu)
- Nykyisen Masian sillan toimenpiteet
- Nykyisen Masiantien purkaminen (tieosuus)
- Nykyisen Masiantien purkaminen (katuosuus)
*) Säkkimäen teollisuusalueen katusuunnitelmassa esitetty Heikkiläntie toteutetaan paaluvälillä 200-330 yksityistietasoisena vaiheessa 1, josta laaditaan erillinen katusuunnitelma.
Sopimuksen kohteena oleva hanke ja sen laajuus määrittyvät seuraavien asiakirjojen mukaisesti:
1 Rakennussuunnitelma
2 Urakan kilpailutuksessa käytettävät tarjouspyyntöasiakirjat lisäselvityksineen.
Rakennussuunnitelma perustuu seuraaviin hallinnollisiin suunnitelmiin:
- Ratasuunnitelma Koivero-Ruhade, tasoristeysten poisto, ratasuunnitelma, Nakkila, VÄYLÄ/3366/04.01.01/2021
- Masiantien (sis. JKPP-väylän), Kurituntien, Ruhadentien ja Myllärintien katusuunnitelmat
- Säkkimäen teollisuusalueen katusuunnitelma (Heikkiläntie)
Toteutuskustannusten jakautuminen ja omistukset ovat seuraavat:
| v. 2023 | v. 2024 | Yhteensä |
Omistus ja rakentamisen kustannusarvio |
|
|
|
Toteutuksen kokonaiskustannukset |
|
|
|
Väyläviraston toteutuskustannukset | 2 252 000 € | 3 376 000 € | 5 628 000 € |
Masiantien alikulkusilta ja rautatierakenteet * | 1 705 000 € | 2 558 000 € | 4 263 000 € |
|
|
|
|
| 188 000 € | 282 000 € | 470 000 €
|
| 57 000 € | 85 000 € | 142 000 €
|
| 17 000 € | 25 000 € | 42 000 € |
| 94 000 € | 142 000 | 236 000 € |
| 78 000 € | 116 000 € | 194 000 € |
| 29 000 € | 43 000 € | 72 000 € |
| 62 000 € | 93 000 € | 155 000 € |
| 16 000 € | 23 000 € | 39 000 € |
| 6 000 € | 9 000 € | 15 000 € |
Kunnan toteutuskustannukset | 216 000 € | 216 000 € | 432 000 € |
|
|
|
|
| 150 000 € | 150 000 € | 300 000 € |
| 20 000 € | 20 000 € | 40 000 € |
| 5 000 € | 5 000 € | 10 000 € |
| 28 500 € | 28 500 € | 57 000 € |
| 12 500 € | 12 500 € | 25 000 € |
* Väyläviraston omistukseen jäävät rakenteet
** Kunnan omistukseen jäävät rakenteet
*** Yksityistien osakkaiden / yksityisen maanomistajan omistukseen jäävät rakenteet
Kukin sopijapuoli maksaa lisäksi osuuteensa kuuluvan arvonlisäveron.
Tattaran tasoristeyksen poistaminen - hankkeen sekä Kurittu-Ruhade tasoristeyksen poistaminen - hankkeen sopimukset ovat esityslistan oheismateriaalina. Sopimuksissa on yksityiskohtaisemmin esitetty hankkeiden toteuttaminen, yhteistyö sekä rahoitusjärjestelyt. Sopimukset tulevat voimaan, kun molemmat osapuolet ovat ne allekirjoittaneet. Sopimukset raukeavat, mikäli toteuttamista ei ole käynnistetty vuoden 2024 loppuun mennessä.
Esittelijä Tekninen johtaja Kukkula Harri
Päätösehdotus Tekninen valiokunta päättää hyväksyä Tattaran tasoristeyksen poistaminen -hankkeen ja Kurittu-Ruhade tasoristeysten poistaminen -hankkeen sopimukset. Samalla Tekninen valiokunta esittää kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle sopimusten hyväksymistä.
Päätös Ehdotus hyväksyttiin.
Täytäntöönpano siirto kunnanhallitus
Kh 28.11.2022 § 388
Tekninen valiokunta on kokouksessaan 24.11.2022 § 89 päättänyt hyväksyä Tattaran tasoristeyksen poistaminen -hankkeen ja Kurittu-Ruhade tasoristeysten poistaminen -hankkeen sopimukset ja lähettää ne kunnanhallituksen hyväksyttäväksi.
Esittelijä Kunnanjohtaja Turpela Nina-Mari
Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää hyväksyä teknisen valiokunnan päätöksen mukaisesti Tattaran tasoristeyksen poistaminen -hankkeen ja Kurittu-Ruhade tasoristeysten poistaminen -hankkeen sopimukset ja lähettää ne valtuuston hyväksyttäväksi.
Päätös Ehdotus hyväksyttiin.
Täytäntöönpano siirto valtuusto
KV 19.12.2022 § 64
315/08.00.00.00/2022
Kunnanhallitus on lähettänyt valtuuston hyväksyttäväksi Tattaran tasoristeyksen poistaminen -hankkeen ja Kurittu-Ruhade tasoristeysten poistaminen -hankkeen sopimukset.
Esittelijä Kunnanjohtaja Turpela Nina-Mari
Päätösehdotus Valtuusto hyväksyy Tattaran tasoristeyksen poistaminen -hankkeen ja Kurittu-Ruhade tasoristeysten poistaminen -hankkeen sopimukset.
Päätös Ehdotus hyväksyttiin.
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |