Dynasty tietopalvelu Haku RSS Nakkilan kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://paatos.nakkila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://paatos.nakkila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Tekninen valiokunta
Pöytäkirja 14.03.2024/Pykälä 20


 

Autojen sähkölatauspisteiden toteutus

 

TekVal 14.03.2024 § 20  

29/02.08.00/2024  

 

 

Valmistelija Tekninen johtaja Kukkula Harri, p. 044 747 5890

 

Laki rakennusten varustamisesta sähköajoneuvojen latauspisteillä ja latauspistevalmiuksilla sekä automaatio- ja ohjausjärjestelmillä (733/2020) määrittelee seuraavaa:

 

7§ Olemassa olevan rakennuksen varustaminen sähköajoneuvojen latauspisteillä.

 

Rakennuksen omistajan on huolehdittava, että sellaisessa käytössä olevassa muussa rakennuksessa kuin asuinrakennuksessa, jonka yhteydessä on enemmän kuin 20 pysäköintipaikkaa rakennuksessa tai kiinteistöllä, on asennettuna vähintään yksi latauspiste viimeistään 31 päivänä joulukuuta 2024.

 

Em. lain määritelmän täyttäviä, kunnan suoraomisteisia kiinteistöjä ovat kunnanvirasto, liikuntakeskus, paloasema, Palvelukeskus Hyppinki, Päiväkoti Kuperkeikka, Viikkalan koulu, yhteiskoulu ja Kirkonseudun koulu.

 

Nakkilan kunnan vuoden 2024 talousarvion investointiohjelmassa on varattu 50 000 euron määräraha sähköautojen latauspisteiden rakentamiseen. Tekninen toimiala on selvittänyt sähköautojen latauspisteiden rakentamismahdollisuuksia yhdessä kunnan sähkötöiden vuosisopimusurakoitsijan NVH-Sähkö Oy:n kanssa. Selvityksien perusteella kokonaistaloudellisesti parhaimmaksi vaihtoehdoksi on osoittautunut rakennuksien varustaminen ns. peruslatauspisteillä, joiden teho olisi 22 kW. Peruslatauspisteet palvelevat hyvin esim. kuntien toimipisteissä työskentelevien ihmisten sähköautojen lataustarpeita, koska sähköauton saa tällöin vaivattomasti ladattua muutamassa tunnissa. Peruslatauspisteen rakentamiskustannukset ovat murto-osa ns. suurteholatauspisteiden rakentamiskustannuksista. Peruslatauspisteen rakentamiskustannuksien ollessa n. 3000  5000 euron välillä nousee suurteholatauspisteen rakentamiskustannukset  mittaluokkaan 50 000  100 000 euroa. Myöskään kiinteistöjen sähköliittymien kapasiteetit eivät tue suurteholatauspisteiden rakentamista, vaan tällöin jouduttaisiin latauspisteille hankkimaan  uudet sähköliittymät. Suurteholatauspisteitä ei siis tässä vaiheessa ole tarkoitus rakentaa.

 

Teknisen toimialan selvityksien perusteella on päädytty rakentamaan latauspisteitä seuraavasti:

 

- Kunnanvirasto: 2 kpl 22 kW peruslatauspisteitä

- Liikuntakeskus: 3 kpl 22 kW peruslatauspisteitä

- Paloasema: 1 kpl 22 kW peruslatauspiste

- Palvelukeskus Hyppinki: 1 kpl 22 kW peruslatauspiste

- Päiväkoti Kuperkeikka: 2 kpl 22 kW peruslatauspisteitä

- Viikkalan koulu: 1 kpl 22 kW peruslatauspiste

- Yhteiskoulu: 2 kpl 22 kW peruslatauspisteitä

 

Kirkonseudun koulun osalta latauspisteitä ei toistaiseksi rakenneta, vaan odotetaan meneillään olevan rakennuksien purkamislupien hallinto-oikeuskäsittelyn ratkaisua.

 

Tarkoituksena on, että latauspisteiden rakentamisen suorittaa kunnan sähkötöiden vuosisopimusurakoitsija NVH-Sähkö Oy. Tarvittavat maanrakennustyöt teetetään kunnan konetöiden sopimusurakoitsijoilla sekä tarvittavat päällystystyöt toteuttaa Peab Asfalt Oy. Infran rakentamisen lisäksi asiaan liittyy ns. operaattoritoimintaa, jolla hoidetaan sähkönkäytön laskutus. Tekninen toimiala on pyytänyt tarjoukset rakennettavien sähköautojen lataustolppien operaattoritoiminnasta. Tarjouksia saatiin kolmelta yritykseltä: BescoInc Oy (KotiCharge), Liikennevirta Oy (Virta), IGL-Technologies Oy (eParking). Tarjoukset kokonaisuudessaan esitellään kokouksessa. Teknisen toimialan selvityksien perusteella soveltuvimmaksi järjestelmäksi Nakkilan kunnan tarpeisiin on osoittautunut eParking.

 

Kunnan julkisiin kiinteistöihin rakennettavat sähköautojen lataustolpat ovat ensisijaisesti ajateltu kunnan työntekijöiden käyttöön. Kunnan palvelutarjonnan kehittämiseksi nähdään kuitenkin järkeväksi tarjota latauspisteet toissijaisesti myös julkiseen käyttöön. Ajatuksena on, että arkisin ns. virka-aikana olisi latauspisteet kunnan työntekijöiden käytössä ja iltaisin sekä viikonloppuisin latauspisteet voisivat olla kaikkien vapaasti hyödynnettävissä. Liikuntakeskuksen latauspisteet kuitenkin olisivat kaikkina vuorokaudenaikoina kaikkien käytettävissä, johtuen kiinteistön suuresta ulkoisesta käyttäjämäärästä.

 

Latauspisteiden käyttö vaatii rekisteröitymisen eParking-järjestelmään, jossa käyttäjää veloitetaan toteutuneen latauksen mukaan. EParking järjestelmässä Nakkilan kunta määrittelee, kuinka hinnoittelee latausmaksun. Myynti on arvonlisäverollista. Käyttäjien laskut veloitetaan automaattisesti heidän luottokorteiltaan eParking-sovelluksessa. EParking tulouttaa maksut Nakkilan kunnalle säännöllisin väliajoin. Tilityksestä vähennetään transaktiokulu. EParking lähettää Nakkilan kunnalle tilitysraportin ja laskuttaa operaattoritoiminnasta Nakkilan kuntaa tarjouksen mukaisin hinnoin. Nakkilan kunta näkee järjestelmästä latausten kokonaismäärän ja sähkön kulutukset ylläpitäjän (admin) käyttöliittymästä.

 

Eparking laskutuspalvelun hinnoittelu Nakkilan kunnalle on seuraavanlainen:

- 3,90 €/parkkiruutu/kk sis. alv.

- laskutetusta sähköstä 15% provisio

- asiakkuuden kertaluontoinen perustamismaksu 248,00  sis. alv.

 

Esittelijä Tekninen johtaja Kukkula Harri

 

Päätösehdotus Tekninen valiokunta päättää hyväksyä sähköautojen latauspisteiden rakentamisen esittelytekstin mukaisesti ja, että laskutuspalvelun operaattoriksi valitaan IGL-Technologies Oy:n eParking.fi -palvelu. Samalla tekninen valiokunta päättää latauspisteen käyttäjiltä veloitettavaksi lataushinnaksi 20 snt/kWh sis. alv 24 %. Lataushinta veloitetaan kulutetun sähkömäärän mukaan jolla katetaan latauksista ja latauspisteistä aiheutuneet kulut. Tarvittaessa teknisellä toimialalla on oikeus muuttaa latauksesta perittävää hintaa mikäli kustannustasoon tulee muutoksia.

 

Päätös Ehdotus hyväksyttiin.

 

Täytäntöönpano Jari Koski, Mervi Naski, Minna Hujanen, Kari Määttä, Sari Ketola, Johanna Syysmäki, Markus Ojakoski, Merja Järvinen, Katri Sederholm (HVA), Kari-Matti Haapala (HVA), Joni Naski (VPK), Risto Rajala (Satakunnan pelastuslaitos), Juha Suonpää (Satakunnan pelastuslaitos), NVH-Sähkö Oy.

 

 Lisätietoja antaa:

 Tekninen johtaja Harri Kukkula

 p. 044 747 5890