Dynasty tietopalvelu Haku RSS Nakkilan kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://paatos.nakkila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://paatos.nakkila.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 22.05.2023/Pykälä 102

Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa

 

Yhtenäiskoulun uudisrakennushankkeen rakennuttamisjärjestelyt

 

Kh 22.05.2023 § 102  

155/10.03.02.00/2023  

 

 

Valmistelija Hallintojohtaja Markus Ojakoski, p. 044 747 5808

 

Uuden yhtenäiskoulun rakennuttamis-, hallinto- ja valvontatehtäviin on hankesuunnitelman yhteydessä käsitellyssä perustamiskustannusasiakirjassa arvioitu kuluvan 717 000 euroa. Aiemmin ei ole ratkaistu, miten kyseiset tehtävät järjestellään. Kustannuksen suuruudesta on arvioitavissa, että tehtävien laajuus on n. viisi henkilötyövuotta, jotka painottuvat rakentamisvaiheeseen.

 

Nakkilan kunnassa on aiemmissa suuremmissa rakennusprojekteissa pääsääntöisesti hankittu ulkopuolinen konsultti suorittamaan rakennuttamis- ja valvontatehtäviä. Poikkeuksena on kuitenkin kaksi viimeisintä isompaa uudishanketta eli Päiväkoti Kuperkeikan laajennus ja liikuntakeskuksen rakentaminen, joiden rakennusaikaisen rakennuttamisen hoiti tekninen johtaja ja rakennusteknisten töiden valvonnan suoritti rakennusmestari. Em. työtehtävistä maksettiin tuolloin erillinen korvaus työn vaativuuden ja työmäärän oleellisesti lisääntyessä.

 

Yhtenäiskouluhankkeen osalta tehtävien laajuus ei mahdollista kokonaisuuden teettämistä omana työnä. Teknisen johtajan ja rakennusmestarin oheismateriaalia olevassa kirjeessä esittämän näkemyksen mukaan ainakin valvontatehtävät tulisi ulkoistaa. Hankkeessa on toisaalta vähintään jonkinlainen hallinnon ja ohjauksen elementti, joka kunnan on hoidettava omana työnä. Hankkeen laajuuden vuoksi on perusteltua katsoa, että esimerkiksi vastuuhenkilön työn vaativuus kasvaa hankkeen ajaksi. Kunnan muiden tehtävien hoitaminen on samalla varmistettava. Työn kuormittavuus hankkeen ohjauksen ja rakennuttamistehtävien osalta ei saa nousta riskitekijäksi eikä työaikalain vastaiseksi.

 

Rakennuttamistehtävien järjestäminen voidaan hoitaa edellä olevan perusteella uusien henkilöresurssien järjestämisellä tehtävien hoitoon joko sisäisellä tai ulkoisella palkkausjärjestelyllä tai palkkausjärjestelyjen yhdistämisellä ostopalveluun tai kokonaan ostopalveluna, kunhan toiminnan ohjaus voidaan varmistaa.

 

Teknisen johtajan ja rakennusmestarin kirjeessä esitetään vaihtoehtoina 1) rakennuttamiseen ja valvontaan liittyvien tehtävien kokonaan ulkoistaminen ja 2) valvontatehtävien ulkoistaminen ja rakennuttamistehtävien hoitaminen omana työnä lisäkorvauksesta.

 

Hallintosäännön §:ien 71 ja 94 mukaan ostopalvelun ja/tai palkkausten kautta tapahtuvat resurssien hankinnan ratkaisut kuuluvat tekniselle valiokunnalta / tekniselle toimialalle, ellei olla palkkaamassa yli 12 kuukaudeksi virkaan otettavaa henkilöä. Kunnanhallituksen tulee päättää olemassa olevien viranhaltijoiden palkkauksesta.

 

Esittelijä Kunnanjohtaja Turpela Nina-Mari

 

Päätösehdotus Päätösehdotus annetaan kokouksessa.

 

Päätös Kunnanhallitus ehdotti, että se

1) ohjeistaa teknistä valiokuntaa
a. hankkimaan valvontatehtävät ostopalveluna
b. hankkimaan rakennuttamistehtävien vaatiman lisäresurssin palkkaus- tai ostojärjestelyinä ja

2) valtuuttaa kunnanjohtajan tekemään työn vaativuuden arvioinnin ja sen mukaiset palkkausmuutokset teknisen johtajan ja rakennusmestarin kohdalla.

Ehdotus hyväksyttiin.

 

Täytäntöönpano tekninen johtaja, rakennusmestari

 


Edellinen asia | Seuraava asia Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa